Tuesday 19 April 2011

Masalah Data Execution Prevention Error Komputer

Data Execution Prevention(DEP) merupakan teknologi pada hardware atau software yang melakukan semakan di memory untuk mencegah code berbahaya yang beroperasi pada sistem.

Data Execution Prevention, merupakan program yang terintegrasi dengan Microsoft Windows yang berguna untuk melakukan semakan pada setiap folder yang dibuka dengan explorer.

DEP bermanfaat untuk mencegah malware yang mencuba mengakses code dan memanipulasi heap atau memory pool pages. Oleh kerana itu banyak malware yang berusaha mendisable DEP sehingga malware tersebut dapat dengan berleluasa menjalankan codenya, misalnya melakukan rutin seperti Remote Users Execute Arbitrary Code pada Office dsb.

Jika ditemukan explorer yang mati oleh DEP (Data Execution Prevention), maka kemungkinan komputernya sudah dijangkiti virus.komputer yang telah dijangkiti akan mengakses file-file terlarang tersebut, atau settingan explorer.exe pada registry berubah dan menjadi yang tidak semestinya.

Error pada DEP (Data Execution Prevention) bukan kerana Microsoft Windows yang tidak asli, tapi lebih ke DEP itu sendiri.
Jika anda terganggu oleh error ini, anda boleh mematikan proses DEP. Caranya:

1. Click kanan pada My Computer
2. Pilih tab "Advanced"
3. Lihat bahagian "Performance" lalu pilih "Settings"
4. Pilih tab "Data Execution Prevention"
5. Pilih "turn on DEP for all programs and services except those I select"
6. Tandakan (v) pada Windows Explorer
7. OK, lalu restart komputer anda.

No comments:

Post a Comment